dear my visitors and readers

do read.
do learn something from this blog.
do comment for improvement.
hontouni arigatou! :)

20090325

safari!

akhirnya, aku nak update jugak blog ini. ehe. padahal pagi tadi, punya la, tak nak update. tak nak. tak nak. dalam hati, NAK!! sangat besar 'nak' itu.

oh ye. aku applied JPA hr tu. REJECTED. he3.

nak update pasal pergi Johor hari tu. musafir yang sepatutnya 4 malam 3 hari, jadi 5 malam 4 hari. silakan baca. haha. ^-^


090319 - jam 2000 bertolak dari Terminal Langgar, Kota Bharu.
jam 2100, duduk sebelah pak cik. beliau bersama anak menantu serta cucunya.

090320 - lebih kurang jam 0900 tiba di hentian Shell Skudai, Seri Puteri. ibu saudaraku menjemputku. beramah mesra dengan kakak; Nadhrah dan Farah Tasnim yang sudah lama tidak dimesrai. he. menyiram kasih mesra dengan cik Layla Sakina dan cik Aynie Munirah. budak kecil yang kepoh lagi havoc, just like Ali dan Muhammad di rumah. beza sikit, diorang tak bergerak sangat dan tak kacau banyak barang macam Ali dan Muhammad. ^-^ diorang sangat suka melukis dan membaca. bercerita kepadaku itu dan ini. hoho.
jam 1900, kelam kabut sedikit. sebab,

ibu saudaraku, "nama masjid tu apa? kalau aminuddin baki, tak ada. kat taman U sini masjid ainuddin wahid. yang tu kat KL kot. lagipun, tak nampak pun banner ke apa ke, macam tak ada program."

aku, "erk. errr... nanti. nanti check lepas ni."
jam 2000, hal itu checked. masjid ainuddin wahid. lalala. memang la.


090321 - jam 0745 kot, keluar sarapan dengan ibu saudaraku. bapa saudaraku sudah ke KL untuk kerja. kemudian, aku dihantar ke masjid Ainuddin Wahid itu.
tiba disana, disapa dengan wajah ceria AJK program. k.Sakinah, k.Wani dan tak ingat sape. pergi daftar dengan kak... k.'Atiqah dan kak... lupe. tapi masa tu k.Iman baru sampai. berkenalan dengan Idayu dan Liyana. kemudian, program mula. Knowing Me Knowing You. aku berduet dengan k.Asma'. err... k.Asma' ke k.Khadijah ek? aiyak! tak dapat dikenalpasti.

lepas tu slot Mission Possible - ITK (Ini Tujuan Kita). aku teka Ini Tanggungjawab Kita sebenarnya. he. penyampainya Akh 'Ammar Taqiyuddin b. Ainullotfi. sangat bermanfaat. perasaan masa ISK menyapa. ^-^

lepas tu slot Life@IPT. ahli panel terdiri daripada k.Amirah, akh Dhany dan pak cik Ainullotfi. arts stream dominasi dunia. haha. kemudian, marilah berpersatuan ketika di IPT. ^-^ lepas tu, penting ke masuk universiti? dapat input baru. perkataan bachelor ialah perkataan Latin. perkataan Latin asalnya Arab. dalam bahasa arab dia, bihaqqirriwayah ; the right to convey. lepas tu, pasal Able to think, analyse and solve. (lupa ni definisi apa. tak silap, definisi pelajar universiti kot. berkaitan dengan universiti.) lagi, RESULT ISN'T EVERYTHING. he. lagi, pasal culture shock. biasanya definisi culture shock ialah budak2 baik/jurus berubah jadi tak baik. 3 perkara kena jaga. 3P. pergaulan, pemakaian dan pemikiran. kita muslim. kita ada paksi kita. lagi pasal pelajar Islam Melayu. secara umum, orang Melayu orang right-brain. tapi kita tidak boleh stereotype. ^-^ kena ada attitude yang betul. banyak la yang dapat. lepas tu, fikirkan jugak contribution kita untuk ummah!!

lepas Asar, Jom Bekerja! bila tengok dalam tentatif tu, apakah?? kerja apa? it's a game. bergerak secara berkumpulan. kumpulanku 5 orang. Syarfa, Sakinah, Muna dan... huk3. dah lupa. T-T maaf. maaf. hisy.
oh ya, Muna, aku bertemu dalam blog dulu. masa berkenalan tu, dia sebut namanya, Muna.

aku, "Muna 'Adilah?"

aku kenal dua orang je nama Muna. Muna Majidah dan Muna 'Adilah. Muna Majidah aku dah pernah jumpa. ^-^ hoho. disitu kami bertemu. Subhanallah.
game ni ada 5 checkpoint termasuk yang last. checkpoint first yang kitorang kena, disuruh menyanyi, buat lirik. he... lirik oleh Syarfa. lagu, ciplak PLKN - yang iklan dalam tv punya.

kami syahidah
syahidah yang itqan
bersama berlima
menuju matlamat

bersatu kita teguh
bercerai kita roboh

kamilah syahidah yang itqan

ada checkpoint kena tutup mata. ada check point pijak2 petak, lepas tu dapat markah. ada CP yang kena bagi tau ayat kepada kawan tanpa guna lidah. apa pun. kita hidup ada objektif. komunikasi bukan hanya melalui percakapan. usaha. tawakkal. oh ya, last sekali bina menara guna kertas keras, kadbod.

malam tu, slot C2PC. oleh Prof Madya Dr. Razali.

"Begin each day or task with a clear understanding of your desired direction and destination."
ho. aku lupa pasal ini hari ini.

universiti = estuari. estuari, dalam geografi, tempat antara sungai dan laut. estuari tempat ikan, udang dan et cetera membesar, menguat segalanya untuk ke laut. universiti adalah estuari kepada kita. kita? err... remaja. ^-^ aku bukan lagi budak. ^-^

lepas tu CSI CGPA oleh akh Mohammad Zakri b. Tarmidi. pasal pointer la. biasiswa. pinjaman. etc2. short sem. tak boleh lupa ayat ni, "tak tau kenapa orang UIA suka ambik?" nak ketawa. haha.

090322 - pagi slot bersama akh Dhany. "jom kenali KARISMA" slot ini diberi nama, pelajar muslim @ IPT. pasal usrah. pasal matlamat itu. ^-^

Ummah
Skil
Rakan
A
mal

H
arta = ilmu.


lepas tu ada booth macam2. yang aku singgah CENFOS ; CFSIIUM, BENL, kaunseling/psychology. perguruan punya tak ada. he. BENL bukan TESL. hoho. tapi pasal bahasa inggeris la jugak.

akhir sekali Langkah Bermula. inilah azamku! ^-^ semoga cita-cita kami, azam kami diterima Allah. amiin! insya Allah, kami sedang bermula!

program ini ialah Eksplorasi Menara Ilmu di Johor anjuran Kelab Remaja JIM Johor.

disini juga, bertemu dengan k.Husna Mustapha dan k.Nusaibah. ^-^


jam 1500 aku balik ke rumah keluarga bapa saudaraku.

jam 2045 tiba di hentian Shell Skudai. selepas 2 jam 15 minit menanti bas, bas tidak kunjung tiba ibarat menanti bulan bintang jatuh ke riba! haha. hiperbola melampau. akhirnya, bermalam di Taman Pulai Utama lagi lah aku. frust jugak la masa tu. tapi, aku tahu, aku kena redha. ^-^ aku pasrah~ hee.. dah la ibu saudaraku dan sepupuku itu bersekolah esok harinya!! ada hikmahnya. ^-^ sampai je rumah semula, terus tido. siap mimpi ngeri. tu la, tak basuh kaki lagi. hehe. a'udzubillahi mindzalik!!

090323 - jam 0630. semua orang bersiap untuk keluar except me. he. duduk je la kat rumah. ayah called. ayah kat Port Dickson. aku agak, ayah nak ajak aku ke sana. haha.
jam 1645 ibu saudaraku pergi kaunter Transnasional dekat Shell itu. aku terlelap bersama Aynie.
jam 1900 - alhamdulillah. encik Zaid suruh ke Larkin malam nanti. tak kena beli tiket baru. tukar je dengan yang dah ada. he, ditadirkan dia tak tukar, balik Kelantan nanti, ummi akan saman!! ^-^
jam 2100 naik bas SKMK 412, DAR 9304. memang bas ini yang aku patut naik malam sebelumnya. ^-^ duduk disebelah Fifi, pelajar UTP, lupa kursus engineering apa dia belajar. ex-MRSM Johor. dia pernah sertai KBM. dia tahu juga pasal EMI tapi tak dapat ikut sebab ada hal perlu diuruskan. pak cik Zaid tu letak aku kat seat 1A. pak cik Zaid kata, "kenapa 2 org penumpang lg tak ada cari dia pun?" sebab ada dua lagi patut naik ditempat sama dengan aku. wallahu a'lam.
he. hope to meet Fifi again. cerita dia, terlepas bas. hehe. dia sebaya dengan aku. dia kenal Najibah.

090324 - alhamdulillah, selamat tiba di terminal Kota Bharu jam 0630.

dan sudah dua hari aku dirumah bertemankan si Ali Akmal!! hadey. kakaknya ini sangat la. semalam hantar dia ke rumah mak kepada ayah kami. tok abah yang datang amik! hehehe. hari ni, dia tak nak pergi. maka, makan roti je lah.

pengalaman pergi seorang diri ke Johor ini sangat best. alhamdulillah. mengajar erti tawakkal itu lebih lagi. bagaimana setiap orang ada tiga penjaga. thanks yummy-neechan for reminding me this. kita ada DIA YANG MENGUASAI BUMI DAN LANGIT, kita ada PENCATAT KIRI DAN KANAN kita. apa lagi? =)

kasih sayang itu penting. lemah lembut itu kelebihan. hoho. insya Allah, aku berusaha untuk
lebih berkasih sayang, berlemah lembut dengan adik-adikku. thanks Aynie dan Layla. ^-^ thinking about justice. ^-^

oh ya, aku baca satu buku poetry lah kut dirumah bapa saudaraku itu. tajuk dia, To My Daughter. buku dia kulit keras warna PINK. koleksi kata-kata daripada penulis2 terkenal gitu. ada la satu rangkap pasal women ni tak diciptakan dari kepala... bukan untuk bla3. dari rusuk untuk bla3. last sekali dia tulis - Talmud. Talmud ialah kitab orang Yahudi. huhu. ayat tu biasa kita dapat forward kat maya ni. aku, bila nampak Talmud tu.... hurnm. tak apa-apa kut. what do you think?

teringat Layla mengeja.

"k-e, ke. r-a, ra. MONYET!!"
aku, "bukan lah. k-e, ke. r-a, ra. kera!"

okeh. setakat ini sahaja update ku. aku takut, guna laptop ummi ni lama-lama. takut melampaui
hak sepatutnya. aku tak nak macam tu. sambil kekang addiction sendiri. ^-^ that's why aku
tak masuk fs, YM. :)

aku juga ada tersilap bagi tahu maklumat kat akhawat EMI, rumah bapa saudaraku di Taman
Pulai Utama, bukan Taman Universiti. ^-^ semoga jumpa lagi. Farhah, Zack, Fatimah, Hajar, Nawal, Areefah, Aimi dan lain-lain lagi. salam teristimewa untuk k.'Abyd. ^-^

pstt.. sesiapa yang nak join EMI, insya Allah akan ada lagi. nanti saya bagi tau. ^-^

M-U-S-L-I-M, i'm so blessed to be with them!

8 comments:

asmaazzubair said...

refresh........


sy p0m TER'reject' g0p!hua4..

bez g0p xtvt dy0..huhu..
jeles ser0..
rugi x c0ntact k.husna..
dkat jah sy nge dy0 duk~huh!
klu d0p g skali nge dy0~
hua4...;p

Fatin Abf said...

behhhhh!
:D
nt mu ajk deh kalo ado plop

C said...

cik piya..

Allah lebih tahu..
Insya'Allah.. ada yg lebih baik menanti dihadapan..
yakin dgn Allah..
sebab Allah itu maha Adil..

hehe..
best bace cite cik piya jalan2 jauh ke selatan ae..
sorg2 lak tu..
alhamdulillah.. sumenye selamat..

pasal ISk kita tu..
sokay.. take ur time..
thats why sy lebey ske gune mail..
supaya bnde tu tetap ad.. hehe..

good luck sis..

muna 'adilah said...

salam...hehe bertemu lagi kita. semoga hidupmu sentiasa dirahmati Allah n aemoga ikatan ukhuwwah kita berkekalan hingga ke akhirnya...ameen!

HO said...

salam, moga bertemu lagi. 'afwan tak sempat bermesra hari tu. :D jazakillah kerana sudi mencorak safar dengan EMI kami. ^_^

btw,blog itu 3bln skali diupdate agaknya.:P

sufiyyah zulkifli said...

cik i know you ;
=D sila la daftar kt klang plok. yuran lg murah tu! tambang pun lg murah! haha!

10 ;
tu, ado hok kt klang. sila2.

cik crazerx ;
^-^ all the best to you too.

muna 'adilah ;
amiin!

k.'abyd ;
afwan. ;) he3. xpe3. at least update. :D

Fa said...

waaahhhhhhhhh..
suffiyaaaaaaaa..
miss u.
moga ukhuwah terjalin terus berkekalan ya.

sufiyyah zulkifli said...

insya Allah faaaaaaaaaaa~
:)
amiin!