dear my visitors and readers

do read.
do learn something from this blog.
do comment for improvement.
hontouni arigatou! :)

20090318

rosak.

kala ini, diriku sedang menggunakan compaq ummi yang baru sahaja sembuh. he. sebenarnya dalam proses untuk menolong seorang teman mengisi borang-borang online ; UPU, maktab dan lain-lain. masih tergendala proses ini pada orang maktab memandangkan diriku tidak menyimpan data-data keputusan SPM 2008 beliau itu. maka, daku sedang menunggu SMS daripada guru kelas kami, untuk menghantar nombor guru kami yang lagi seorang ; yang menguruskan data-data peperiksaan para pelajar.

subhanallah. alhamdulillah. allahu-akbar! ummi telah membelikanku tiket ke Johor ; Skudai pada tengahari tadi. jazakillahu khairan kathira. ummi dan ayah akan melepaskanku seorang diri bermusafir ke negeri selatan itu. agak berdebar sebenarnya. tidak pernah ke negeri orang seorang diri. kos tiket bas pergi-balik ini memakan RM141. waah...

"mahalnya ummi..."
"memang la. tiket bas."
"ke KL berapa mi?"
"RM40 je untuk sehala. ikutkan nak beli tiket kereta api je. tapi, tak harap pula awak naik sorang-sorang.."
"heee... memang pun. fikir-fikir semula, takut jugak naik kereta api sorang-sorang. nak gi solat, gerabak lain tu..."

teringat perbualan rakan-rakan sekelasku tahun lepas. hurnm. terima kasih ummi, ayah!

refleks semula, cuti sekolah adik-adikku ini, aku hanya jadi zombie. urm.

set komputer ini, hari ini sudah mula buat hal. alkisahnya, tengah malam semalam, aku telah sedang guna (i was using it. he. he.) dirinya. tiba-tiba ada satu dialog box kat bucu kanan monitor keluar. "virus infected ... bla3..." aku pergi klik. wawa. download ntahkemende xp ntah. bla3. scan guna AVG. heal semua threats tu. tiba-tiba, desktop ke wallpaper jadi gelap. folders kat desktop kat screen tu ada bayang-bayang kaler biru!! wargh. virus!! mencuba. mencuba. setelah scan, restart balik. dah restart, masih tak jadi!! meminta pertolongan teman maya. wah3. terima kasih kepada mereka berdua. aku nak cuba buat cara reboot, tetapi sebab 'rabun' sangat IT ni, terskip cara dia. lepas tu off. kena tidur. nak tidur. tak sanggup korban tidurku untuk komputer - bendalah - ni. hari ni, rancangnya nak try la reboot. sekali, bila bangun, oh, adikku yiba dah balik dari Penang! dia sedang guna. ok. let her use it. tanak kacau walaupun dalam hati masa tu jealous la jugak nak guna. heh. gil.. cintakan duniakah? dah janji, lepas dia sudah, aku nak guna dulu. nak buat operasi menyelamat. sekali sampai la tengahari tadi. Ahmad telah meminta daripadanya. oh Ibrahim ini. aku biar je la.

oh ya, pagi tu bagi tahu ayah. ayah kata,
"nak reboot? pastu nak kena format balik... etc3... lain kali, keluar apa-apa jangan klik. biar je. tak pun, putuskan dulu dengan line internet tuh...etc3..."

makanya, aku batalkan la untuk reboot. tapi masih nak buat operasi menyelamatkan kepentingan aku! haha. e-books ku!!! aaaaa~ pictures. yang ini tak apa, kawan aku ada. e-books tu... hurnm. tak apa, boleh cari lagi. huhu. bila Ahmad Ibrahim guna, dia tak tahan dengan cabaran virus tu. terus je restart komputer tuh. akhirnya mula la dia buat onar komputer ini. logging off... loading... logging off... pasrah segalanya. he.

terpaksalah minta laptop ummi untuk siapkan urusan temanku itu. nak kena hubungi mu'allimah Faridah sekarang ni.

maka, insya Allah, ini adalah entriku yang terakhir sehingga komputer - desktop - kat rumah ni elok semula. tengoklah, tak tahan sangat, i'll update it after two weeks. insya Allah.


khas untuk lala-chan, cerita assalamu'alaikum cinta itu habisnya, asma' dengan kevin. cinta - seiras dengan asma' - dengan restu. rio dengan alda. alda cuba racun siapa ntah, kevin ke, haa, rio. tapi kena kat dia sebab pembantu rumah itu nampak. dia insaf, dan cintakan rio jugak bla3. he. mummy kevin ingat kevin kahwin dengan asma' palsu - cinta - tapi rupanya asma' sebenar. maka sakit la mak cik tu. lupa apa yang terjadi. itu aje lah. ini pun, aku ingat-ingat yang ummi cerita balik je. ummi pun tengok sekejap2 je. okeh.

alhamdulillah. semalam sudah siap mengisi borang-borang online aku sendiri. aku isi tiga tempat, UPU, maktab dan JPA. ada rezeki aku, dapatlah mana-mana tempat aku dalam tiga tu. usaha aku dalam SPM, sudah jauh dibelakang. maka, sekarang aku mesti usaha yang sekarang. yang dibelakang, jadikan pedoman. aku masih tercari-cari. aku sudah mendapat terlalu banyak "pengisian" nak ikutkan pandangan kasar. aku dapat ISK, seawal tingkatan 4. aku mendapat pendedahan perkara-perkara tarbiyyah dan dakwah, ketika masih di sekolah menengah. tapi, apa yang sudah aku sumbangkan? berapa ramai yang sudah aku lasso? berapai ramai yang masih konsisten dengan aku? oh, bagaimana diri sendiri? di rumah? sungguh. hal ini bukan main-main.

matlamat. aku sudah tahu dan yakin dengan matlamat yang satu itu, ALLAH. ya.

hanya ALLAH matlamat kami
Rasulullah pemimpin kami
Qur'an dustur kami
Jihad jalan kami

nasyid ini didendangkan ketika idad du'at tahun lepas. berfikir sendiri, sejauh mana hari-hariku seiring dengan huruf-huruf merah diatas? apa yang aku tercari-cari ialah, bidang manakah yang harus aku pilih untuk meneruskan perjalanan ini? dan sungguh, sila improve usaha dan tawakkal itu.

do'akan perjalananku selamat sejahtera.

till then.

3 comments:

آسيا said...

kenapa pegi johor?
x ckp pon!!

Fatin Abf said...

u've been tagged. :)

sufiyyah zulkifli said...

cik ash~ ops. sorry. ada program EMI, eksplorasi menara ilmu. sy forward e-mail tu kt awak, err... sy rasa e-mail sy ada msalah. [no wonder xde org respon!! waah..] tp nnt akn ada lg kt KL, i'll inform u later.

cik 10~ hoho. insya Allah i'll do it.

pst.. tag dr asiah n fatin ya, kena buat. he3.
two weeks later. [tarikh semakan interview IPG. ^-^]

ma'assalamah.