dear my visitors and readers

do read.
do learn something from this blog.
do comment for improvement.
hontouni arigatou! :)

20090215

introduction.

alhamdulillah, hari ini dengan izinNya aku berjaya buat kerja-kerja seorang homemaker a.k.a domestic engineer a.k.a suri rumah a.k.a bibik? ha. ha.

kiranya, separuh baru lah. i feel good and satisfied with my works. :)

namun, pada sebelum itu diuji sedikit. alhamdulillah, aku tidak melatah. aku telah tertinggal untuk ke bengkel belajar memandu. ^-^" aku dah keluar awal-awal lagi. kemudian tengok jam. banyak masa lagi. jadi, aku masuk rumah dulu. dalam 30 minit kemudian, aku turun. ditaqdirkan, elok aje aku turun satu SMS tiba. daripada rakan yang juga ambil lesen [insya Allah sasaran lasso aku. ^-^]. setelah berbalas dua SMS, aku call cikgu. lala. cikgu dah tunggu sebenarnya. adeii... tak apalah. ada hikmahnya kan? ^-^

antara hikmah yang aku dapat simpulkan, aku dapat buat kerja-kerja house keeping! ;)

aku minta tunjuk ajar seorang kawan yang sudah tiga bulan menjadi suri rumah. aku ikut je la susunan kerja yang dia bagi.

1 - laundry thingy


2 - kitchen




3 - lain-lain kawasan dalam rumah ; bilik dan tandas serta kerja ; mop, sapu etc


4 - luar rumah ; halaman


5 - laundry thingy


6 - chef.

hehe.

alhamdulillah laundry aku berjalan dengan baik. cuma ada sedikit lagi. ^-^ kitchen, alhamdulillah. lain-lain kawasan, alhamdulillah except upstairs. ^^" halaman;luar rumah, belum. insya Allah esok. chef, hehe... belum. dah lama rasanya tak memasak makanan berat nih. lalala.

dan sepanjang buat kerja ni, aku nampak syahadatul haq. ya. house keeping pun salah satu syahadatul haq. bersih-membersih, itukan sebahagian daripada iman?

aku, sebagai seorang anak, adik dan kakak, insya Allah aku juga ingin ihsan kepada mereka. ihsan itukan berbuat baik? takkan masa qurban je nak ihsan?

"Dan Tuhanmu telah perintahkan supaya engkau tidak menyembah selain kepadaNya semata-mata dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa . jika... (hingga akhir)"
[17:23]

dalam pada itu, aku terbayang seorang bibik... seorang suri rumah yang memang suri rumah... seorang ibu... apatahlagi ibu bekerjaya yang tidak mempunyai pembantu. alangkah besarnya sumbangan mereka ini. maksud aku disini... ya. kerja-kerja rumah ini sebenarnya yang banyak membantu kelancaran kehidupan harian kita. contoh mudah, laundry thingy. kerja-kerja pakaian itu. sekiranya, tidak ada yang menguruskan daripada mencuci sehingga menyediakan untuk dipakai semula, adakah dapat kita jalani hari dengan selesa? :)

^-^

satu benda aku belum dapat baiki. MARAH. oh... sungguh aku masih belum dapat menahan marah! ya. hadith itu... la taghdhob. ya, orang KUAT ialah orang yang MENAHAN MARAH. die hard in jihad, be a mujahidah! tolong letak cermin depan saya ketika saya marah!!

4 comments:

hershey Que said...

Sabar je en.
:)

nah nah.

ni cermin.
Sila lihat muka anda.
Tidak comel kan tgh marah?
Hahaha

Bilo la aku nk wak kijo supo mu nehh

sufiyyah zulkifli said...

*sengih*

bilo mu memang nak buat dan setelah sekian lame bertangguh.
bilo mu betul-betul nak, keazaman yang tinggi..
bilo mu rasa tercabar...
lalala.
bilo mu nampok cahaya itu...
hehehe.

hershey Que said...

Perasaan tuh tadop lagik
:(

Ado cara x nk membangkitkan tuh gano?

Hee

sufiyyah zulkifli said...

lalala.

aku tak dapat nk bagi idea lagi.

maaf.

^.^