dear my visitors and readers

do read.
do learn something from this blog.
do comment for improvement.
hontouni arigatou! :)

20091129

marah.

dalam penghujung salah satu entri + satu entri lepas aku pernah sebutkan pasal marah.

sudah lama aku tak marah... means, nak meletup-letup kat orang lain.

ketika di kampus, selalu je ada marah tu. tapi, marah yang meletup dah lama tak. sekarang ni, marah meletup tu, dah lama tak meletup di luar rumah.

tapi, aku pelik, balik rumah, senang je pulak marah meletup tu nak kebaboom!

aku tanya diri sendiri, kenapa?

hairannya diriku. padahal rumah itulah yang di sakit-sakitkan nak balik. sanggup tanggung tambang prebet individually sebab nak balik.

baru terlintas tadi, "masuk rumah bagi salam tak?"

itulah antara kepentingan bagi salam. beradab tu mesti.

setiap kali suara yang keluar dari kerongkong ni melebihi satu oktaf, hati sebenarnya mengigil melawan marah. marah itu melawan fitrahku yang baik!

aku tak suka tengok wajah adikku 'Ali dan Muhammad ketika kena jerit dengan kakaknya ini. terutamanya 'Ali. besar impaknya dalam kehidupannya nanti.

dua tiga hari lepas, Ahmad meluahkan rasanya ketika kemarahan kepada 'Ali itu berpunca daripada aku sehingga empangan air matanya pecah lagi sekali.

sungguh, aku tak suka marah.

aku kasihan tengok 'Ali. aku tak suka marah. aku tak suka tinggi-tinggikan suara.

teringat peristiwa-peristiwa marah adik-adik yang lalu, geram. ya. berdosa.

terngiang-ngiang kata ummi. ummi yang bersusah payah bawak kami semua dalam kandungannya. siapa aku untuk marah mereka?

jadi, walaupun marah. kena fikir, aku ni siapa? kenapa aku marah? perlu ke?

marah pada bukan tempatnya tu zalim jugak.

tapi ada lagi satu marah yang aku tak faham. entri lain, insya Allah aku cerita.

cuti tinggal lagi 5 minggu! pergi sentuh coursework la!
speechless

No comments: